Transport motocykla – pełny poradnik

Transport motocykla. Jak bezpiecznie samemu przewozić motocykl? Jak najlepiej zamocować motocykl i czego kategorycznie unikać? Poradnik przygotowany przez ekspertów.

Jak bezpiecznie samemu przewozić motocykl? Jak najlepiej zamocować motocykl i czego kategorycznie unikać? Zapytaliśmy o najlepsze praktyki osobę, która ma w tym wieloletnie doświadczenie.

Pytamy ekspertów

enduro expert schoolMarcin Spirowski od wielu lat jest zawodnikiem enduro i trial. Jako trener w czołowej polskiej szkole enduro Enduro Expert School (EnduroES.pl) od lat szkoli pasjonatów sportów motocyklowych techniki jazdy w każdym terenie: od zwykłego off-road’u po najbardziej ekstremalne tory i przeszkody.

Motocykle off-roadowe przewożone są szczególnie często. Dlatego trenerzy z Enduro Expert School z transportem motocykli muszą radzić sobie w codziennej pracy.

Ekipa z Enduro Expert School przewozi swoje motocykle co najmniej kilka razy w miesiącu, zarówno w Polsce jak i za granicę. Bardzo często jeżdżą w góry do Rumunii, Albanii czy Turcji na zawody lub szkolenia, które tam organizują. Ogólnie ich motocykle sporo podróżują po Europie. Czasami przewożą nawet do 9 motocykli na raz (w busie i na przyczepie).

Wspólnie z Enduro Expert School przygotowaliśmy poradnik o transporcie motocykli, w którym znajdziesz wszystko na temat:

  • Mocowanie i transport motocykli na przyczepie
  • Wybór przyczepy
  • Transport motocykli w busie
  • Mniejsze vany i samochody dostawcze
  • Bus czy przyczepa? Zalety i wady
  • Pasy transportowe. Jakie wybrać?
  • Najazdy – jakie wybrać?
  • Platforma mocowana do campera lub busa

 

Transport motocykla na przyczepie

Nie musisz mieć specjalnej przyczepy do motocykli. Motocykle można z powodzeniem przewozić na praktycznie dowolnej przyczepie, jeżeli tylko będziesz pamiętał o kilku zasadach bezpieczeństwa. Kluczowe są mocne pasy transportowe oraz aby przyczepa posiadała bardzo solidne uchwyty.

Motocykl można bezpiecznie zamocować na kilka różnych sposobów – ważne, aby mocowanie było stabilne i mocne. Tutaj zaprezentujemy jeden ze sposobów na przykładzie przyczepy z płaską platformą, bez szyn i uchwytów na koła, ponieważ wiele osób dysponuje właśnie taką przyczepą.

przyczepa do przewozu motocykli

Mocowanie przodu

  • Przygotuj 4 pasy ściągające (więcej o doborze pasów niżej). 2 pasy posłużą do zamocowania po bokach i 2 pasy do zablokowania przemieszczania przód-tył. Jeżeli masz specjalną przyczepkę do transportu motocykli z uchwytami na koła to wystarczą Ci 2 pasy.
  • Ustaw motocykl pionowo na przyczepie i po obu stronach przymocuj 2 pasami przednią część motocykla w sposób pokazany na zdjęciu:

mocowanie motocykla na przyczepiemocowanie motocykla na przyczepie 2mocowanie motocykla na przyczepie 3

  • Gdzie zaczepić pas? Możesz przełożyć przez kierownicę (jak na zdjęciu) albo o dolną półkę. Ważne, aby pas leżał na mocnej metalowej części. Nigdy nie mocuj pasa na rolgazie lub innych delikatnych elementach!
  • Dolny koniec pasa przymocuj do uchwytu na przyczepie, po obu bokach motocykla. Jeżeli Twoja przyczepa nie ma odpowiedniego uchwytu (jak ta pokazana na zdjęciu), użyj np. karabińczyka jako elementu pośredniego. Nie przekładaj pasa bezpośrednio na ostrym metalowym kancie, bo pęknie przy pracy pod obciążeniem.
  • Uwaga: nigdy nie używaj pasów z „otwartym” hakiem, bo grozi to wypięciem podczas transportu!
  • Motocykl powinien stać równo w pionie. Jeśli jest przechylony to trzeba poluzować pasy i poprawić ściągając równomiernie oba pasy.

transport motocykla na przyczepie

Blokada zawieszenia i jak mocno ściągać pasy

Michał, Clicktrans.pl: Jak mocno ściągać pasy? Niektórzy doradzają, żeby nie ściągać ich zbyt mocno. Jakie są Twoje doświadczenia?

Marcin, EnduroES.pl: Nie można zostawić luzu w zawieszeniu, ponieważ na dużych wybojach motocykl zapracuje na amortyzatorach, pasy się poluzują i motocykl może się przechylić a nawet wypiąć. Widywałem już sytuacje, gdy ktoś używał pasów z otwartymi hakami i motocykl się zwyczajnie wypiął i przewrócił podczas jazdy. Jednocześnie bardzo niedobrze jest całkowicie ścisnąć cały skok zawieszenia, ponieważ amortyzatory się przez to zużywają. Przy krótkich trasach nie jest to jeszcze tak szkodliwe, ale przy kilkugodzinnym transporcie często uszkadzają się uszczelniacze i wycieka olej z amortyzatorów. Koniecznie trzeba więc umieścić element blokujący zawieszenie.

Umieszczamy taką blokadę i dzięki temu możemy pasy ściągnąć bardzo mocno (skasować cały luz zawieszenia), a jednocześnie amortyzatory nie są wciśnięte do końca:

 przewóz motocykla transport_motocykli_06_blokada_zawieszenia   przewóz motocykla - transport_motocykli_07_blokada_zawieszenia  transport_motocykli_08_blokada_zawieszenia

Blokadę zawieszenia możemy zrobić sami lub kupić gotową w sklepie, np. tutaj lub tutaj.

Mocowanie przód-tył

Następny krok to zabezpieczenie motocykla przed przesuwaniem się przód-tył.

Przypnij 2 pasami: jeden ściągający do przodu, a drugi do tyłu. Pasy powinny być równolegle do motocykla:

mocowanie motocykla na przyczepie 2

Tutaj nie działają już tak duże siły, więc nie musisz napinać pasów tak mocno jak przednich, ale zawsze zaczepiaj je do solidnych uchwytów. Jeżeli posiadasz przyczepkę z uchwytami na koła, które blokują przesuwanie się motocykla przód-tył, to mocowanie pasami jest niepotrzebne.

Podsumowanie:

 transport motocykli

  • 2 pasy po bokach (z zamkniętymi hakami)
  • Pasy leżą na mocnym metalowym miejscu np. na kierownicy
  • Pamiętaj o blokadzie przedniego zawieszenia
  • 2 pasy do blokady przód-tył

Całą operację można spokojnie wykonać samemu jeśli mamy wprawę, ale bezpieczniej jest poprosić kogoś o pomoc.

Po przejechaniu kilku kilometrów zatrzymaj się i sprawdź zamocowanie.

O czym trzeba pamiętać:

  • Pasy nie mogą dotykać ostrych krawędzi.
  • Motocykl nie może stać na stopce podczas transportu.
  • Jeżeli przewozisz kilka motocykli lub motocykl jest ustawiony blisko ściany busa to warto założyć na kierownicę rękawy ochronne, żeby uniknąć obijania i uszkodzeń. Możesz je zrobić z czegokolwiek, np. ze starej dętki:

transport motocykla

  • Pamiętaj, że motocykle nie mogą się dotykać, ani nawet nie mogą być blisko siebie! Na wybojach przechylają się i zdarza się, że dochodzi do uszkodzeń (np. pompy hamulca na kierownicy). Jeżeli nie masz wyjścia i przewozisz kilka motocykli blisko siebie to włóż pomiędzy nie oponę lub coś podobnego.
  • Nie blokuj hamulca.

Niektórzy blokują przedni hamulec podczas transportu, aby w ten sposób unieruchomić motocykl. To dość kontrowersyjna metoda.

Marcin, EnduroES.pl: Odradzam to. Zdecydowanie wolę stabilne zamocowanie pasami. Po pierwsze poleganie na hamulcu nie jest bezpieczne: motocykl i tak może na wybojach się przesuwać, a w dodatku hamulec może się uszkodzić (hydraulika może puścić) i wtedy w ogóle traci stabilność. Po drugie wciśnięcie przez kilka godzin hamulca nie służy jego żywotności. Lepiej go oszczędzać. Hamulec jest do tego żeby ratować Twoje życie na trasie, a nie do transportu 🙂

  •  Uważaj na ViaToll!

Sprawdź czy łączna dopuszczalna masa Twojego samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony. Nie ma znaczenia czy jedziesz z ładunkiem czy z pustą przyczepką. Liczy się masa dopuszczalna wpisana w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli przekracza 3,5 tony to na wielu drogach obowiązuje Cię ViaToll, a brak jego wykupienia to mandat co najmniej 3000 zł. Więcej o ViaToll i jak sobie z tym radzić: E-myto dla samochodów osobowych .

 

Wybór przyczepy – zwykła czy specjalna do motocykli?

Przyczepa do motocykli ułatwia i przyspiesza zamocowanie – posiada szyny zabezpieczające przesuwanie się kół na boki, oraz uchwyty na koła blokujące ruch przód-tył.

przyczepka na motocykleŹródło: http://www.transa-m.pl

Cena wypożyczenia takiej przyczepy to ok. 50 zł za dobę (plus kaucja zwykle ok. 200 zł).

Jeśli nie masz takiej to nie problem. Powyżej pokazaliśmy jak możesz zamocować motocykl na dowolnej przyczepie. Przyczepa z płaską platformą ma tę zaletę, że możesz dowolnie ustawiać motocykle. Na przykład na tej przyczepie przy odpowiednim skośnym rozmieszczeniu mieszczą się nawet 4 motocykle:

przyczepa do przewozu motocykli

Dzięki kratownicy na tej przyczepie koło nie przesuwa się na boki. Jeśli przyczepa ma zupełnie płaską platformę powinieneś zabezpieczyć koło przed przemieszczaniem się na boki. Przypnij koła dodatkowymi pasami lub zamontuj na przyczepie kołki blokujące.

Transport motocykla w busie

transport motocykla w busieZasada mocowania przy transporcie busem nie różni się wiele od mocowania na przyczepie. Zamocowanie w busie nie jest co prawda tak krytyczne jak na przyczepie, ponieważ w razie przewrócenia motocykl nie spadnie na jezdnię. Jednak nikt nie chce uszkodzić swojego motocykla, więc generalnie motocykl mocujemy tak samo solidnie.

Dobrze jest najpierw spuścić albo wypalić paliwo z gaźnika, ponieważ przy wprowadzaniu do busa zmienia się poziom motocykla i nadwyżka paliwa wypływa z gaźnika na podłogę. Przez to kierowca jedzie w oparach benzyny.

Ważne jest zabezpieczenie przed przemieszczaniem się na boki. Jeśli motocykl zacznie się przesuwać to może się przewrócić lub uderzać o inne motocykle lub ścianę. W tym celu stosuje się kołki lub szyny mocowane do podłogi busa.

Bardzo prostym rozwiązaniem jest wyłożenie podłogi busa antypoślizgową gumową „wycieraczką” (taką, jakie spotykamy przy wejściach do marketów, np. taką).

transport_motocykli_10 mata antypoślizgowa

To wystarczy, aby koła się nie przesuwały. To prosty patent sprawdzony w praktyce.

Transport motocykla w mniejszym vanie:

Nie zawsze musisz posiadać dużego busa. Niektóre motocykle mieszczą się w mniejszych vanach i samochodach dostawczych tego typu:

transport motocykla w minivanie      transport_motocykli_11_fiat_doblo_cargo_II

 

Bus czy przyczepa?

Michał, Clicktrans.pl: Jak przewozicie motocykle w Enduro Expert School: na przyczepie czy w busie? I co polecacie bardziej?

Marcin, EnduroES.pl: Oba sposoby są dobre i stosujemy oba, zależnie dokąd jedziemy i ile motocykli zabieramy. Często również jedziemy busem z przyczepką, aby zabrać więcej motocykli. Oba mają swoje plusy i minusy.

ZALETY:

PRZYCZEPA BUS
Oszczędność miejsca w samochodzie. Brak dodatkowego ograniczenia prędkości.
Stosunkowo niski koszt. Brak dodatkowych opłat na autostradach.
Lepsze zabezpieczenie przed kradzieżą.
Nie ma problemu z ViaToll.

 WADY:

PRZYCZEPA BUS
ViaToll. Opary paliwa w kabinie (lub trzeba spuścić paliwo z gaźnika).
Większe opłaty na autostradach. Zabłocony motocykl brudzi wnętrze (szczególnie przy motocyklach offroadowych).

Wypożyczenie busa to koszt około 200 zł za dobę, a przyczepy ok 50 zł na dobę.

Pasy transportowe. Jakie wybrać?

Pasy do transportu motocykla powinny być bez możliwości samoczynnego wypięcia. Czyli nie z otwartym hakiem, lecz z zamkniętym „kółkiem”:

transport motocykli - pasy

Pasy powinny być z zamkniętym zaczepem.

transport motocykli - pasy 2

Nie używaj pasów z otwartym hakiem.

Można nawet zespawać, jeżeli już mamy pas z otwartym hakiem. Ważne, aby wszystkie zaczepy w pasach i na przyczepie były zamknięte.

Chodzi o to, że motocykl pracuje na zawieszeniu (np. na wybojach) i jeśli powstanie na chwilę luz to pas może się wypiąć i przewrócić.

Szerokość co najmniej 30 mm. 20 mm to za mało, szczególnie, gdy pas już jest trochę zużyty. Nie polecamy cieńszych pasków – prędzej czy później się zrywają, a to ostatnia rzecz, jakiej byśmy chcieli jadąc 100 km/h. Nie ma jednak potrzeby kupowania zbyt szerokich pasów typu 50 mm – są niewygodne do mocowania.

Pasy muszą być dobre jakościowo. Można kupić dedykowane do motocykli, ale z powodzeniem można stosować zwykłe pasy transportowe z wytrzymałością np. 400-500 kg.

Najazdy do transportu motocykla

 Michał, Clicktrans.pl: Jaki najazd do wprowadzania motocykla polecasz?

 Marcin, EnduroES.pl: Bardzo dobrze sprawdza się tego typu rozkładany najazd:

    transport motocykli - najazd

transport motocykla - najazd

Można go dostać np. w Larssonie. Koszt ok. 200 zł. Przez lata stosowaliśmy różne typy i ten sprawdził się najlepiej w praktyce. Często spotyka się również najazdy w kształcie rynny, ale są trochę mniej stabilne i nadają się bardziej do quadów.”

Gdy nie mamy najazdu możemy ewentualnie wykorzystać zwykłą deskę, ale trzeba bardziej uważać, bo motocykl może spaść – szczególnie, gdy wprowadzamy go w pojedynkę. Nie polecamy tej metody.

Platforma mocowana do campera lub busa

Fajnym, rzadziej stosowanym rozwiązaniem jest platforma mocowana z tyłu pojazdu:

transport motocykla na platformie mocowanej do campera    przewóz motocykla na platformie mocowanej do campera 2

Oszczędzamy miejsce w samochodzie, co jest szczególnie istotne przy dalszych wyjazdach większą grupą. Jednocześnie jest to wygodniejsze niż jazda z przyczepą (ograniczenie prędkości, dodatkowe opłaty itp.).

Taką platformę można zamocować również do busa, ale trzeba pamiętać, że musi być ona mocowana do ramy samochodu, a nie do haka holowniczego.


 

A jak Wy przewozicie swoje motocykle – w busie czy na przyczepie? Czy macie jakieś swoje własne patenty?

 

Autorzy poradnika:

trener_Marcin Marcin –  Zawodnik licencjonowany enduro, country cross, trial. Zespołowy Mistrz Polski Enduro 2007/2008, Ukończył jeden z najtrudniejszych rajdów enduro extreme Red Bull Romaniacs (klasa expert) 2011. Od lat trenuje pasjonatów jazdy off-road w czołowej polskiej szkole Enduro Expert School, Facebook: EnduroES.

Michal1

Michał – Na blogu Clicktrans.pl pisze o wszystkim co związane z transportem. Od 15 lat jeździ na motocyklach i często sam przewozi swój motocykl.

 

 

 

Zobacz także:

Nie masz czasu przewieźć samemu? Zleć transport motocykla na aukcji transportowej i oszczędź do 60% >

Ile kosztuje transport motocykla w Polsce?

Ile kosztuje transport motocykla z zagranicy?

 Jak zorganizować transport skutera?

Michał

Cześć! Piszę o transporcie, a w szczególności o sposobach na sprawny i oszczędny transport dużych przedmiotów. Interesuje mnie optymalizacja transportu, porady transportowe i kwestia ekologicznego transportu. Od 2010 roku rozwijam serwis aukcji transportowych Clicktrans.pl.

Może Ci się również spodoba

8 komentarzy

  1. motolife napisał(a):

    zawsze na przyczepie

  2. moto_ryzykant@o2.pl' iParts.pl napisał(a):

    Teraz coraz więcej osób jeździ na crossach więc i taki poradnik bardzo przydatny 🙂

  3. matrix0070@interia.pl' R6 napisał(a):

    Popraw sobie błąd. Na przyczepkę nie trzeba mieć ViaToll’a chyba że jedziesz nissanem patrolem i ciągniesz dwuosiówkę, wtedy przekraczasz DMC zespołu pojazdów 3,5T ale jeżeli jest to zwykła osobówka np DMC 2000kg i przyczepka lekka DMC 750kg to nie masz obowiązku opłacania e-myta. Popraw to w tabelce „za i przeciw”

    • Michał napisał(a):

      Nie ma błędu. To wszystko o czym napisałeś jest opisane dokładne powyżej. „Sprawdź czy łączna dopuszczalna masa Twojego samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony. Nie ma znaczenia czy jedziesz z ładunkiem czy z pustą przyczepką. Liczy się masa dopuszczalna wpisana w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli przekracza 3,5 tony to na wielu drogach obowiązuje Cię ViaToll, a brak jego wykupienia to mandat co najmniej 3000 zł.” W tabelce jest tylko skrócone podsumowanie.

  4. matrix0070@interia.pl' R6 napisał(a):

    Więc wymień mi przeciętne osobówki z DMC powyżej 2750kg tak żeby z przyczepką lekką której max DMC wynosi 750kg przekraczały 3,5T. Większość osobówek, suv’ów, wanów lub terenówek albo małych dostawczaków spokojnie mieści się z przyczepką w 3.5T. Jedynie smoki wawelskie typu właśnie Nissan Patrol lub busy przekroczą ten limit.

  5. szym86@gmail.com' Szymon napisał(a):

    Mam pytanie. Chcę przewieźć swojego quada do Szwecji bo tam mieszkam przez większość czasu. Quada kupiłem dawno temu. Quad niezarejstrowany bo przekracza przepisowe 15kW i bez znajomości zarejestrować się nie da. Quad będzie na przyczepce. Czy mogę mieć jakieś problemy na granicy? Wezmę ze sobą umowę kupna, czy to wystarczy żeby nie być posądzonym o jakąś kradzież czy bycie handlarzem i niepłacenie czegoś?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *